Energie pro tělo

Koenzym Q10 je důležitý zdroj energie pro těloEnergii získává organizmus štěpením živin přijatých potravou (cukry, tuky, bílkoviny) ve speciálních buněčných organelách mitochondriích. Na vnitřní membráně těchto organel probíhá složitý děj, jehož výsledkem je tvorba adenosintrifosfátu (ATP). V molekule ATP je uložená energie a když ji organizmus potřebuje, molekula se biochemicky rozloží a energie se z ní uvolní. Důležitou úlohu v celém procesu tvorby ATP v mitochondríích hraje koenzym Q10 (jako přenašeč elektronu mezi proteinovými komplexy).

Proto, aby mohl organizmus využít energii z živin přijatých potravou, je tedy nezbytné mít dostatečnou zásobu koenzymu Q10. Asi 1/3 celkového množství koenzymu Q10 získáváme z potravy, zbývající 2/3 se produkují v organizmu. Přirozenými potravinovými zdroji koenzymu Q10 jsou makrely, losos, sardinky, nachází se rovněž v mase (drůbeží, vepřové, hovězí srdce i játra). Je přítomen také v potravinách rostlinného původu (kukuřice, ořechy, sója, brokolice, špenát).

Koenzym Q10 je důležitá složka pro
tvorbu molekul ATP 

Část koenzymu se tvoří přímo v játrech. Nezbytná pro jeho biosyntézu je dostatečná nabídka fenylalaninu a tyrosinu (aminokyselin, které si tělo samo neumí vyrobit a musí je získávat z bílkovinných zdrojů potravy), dále kyseliny listové, vitaminu B6, vitaminu C, vitaminu B12, niacinu a kyseliny pantotenové. S postupujícím věkem (již asi od 20 let) začíná klesat naše schopnost koenzym Q10 vytvářet. V důsledku toho dochází postupně k úbytku koenzymu Q10 v organizmu tak, že ve čtyřiceti letech je ho v organizmu k dispozici jen asi polovina původního množství. Pokud se ke snížené produkci koenzymu Q10 přidá jeho zvýšená potřeba, může dojít k projevům jeho nedostatku. Tyto projevy jsou závislé na tom, jaké požadavky na náš organizmus klademe.

Nezbytnou podmínkou existence organizmu je tvorba energie 

U mladých sportovců nepůjde o nedostatek v pravém slova smyslu, ale spíše o vystupňovanou spotřebu. Sportovci potřebují koenzym Q10 k produkci značného množství energie pro podávaný výkon a také pro obranu svého organizmu. Nedostatek koenzymu Q10 se může projevit sníženou výkonností, pomalejší regenerací po zátěži, pomalejšími pokroky v tréninku.

Koenzym Q10 je účinný antioxidant a dodá tělu potřebnou energiiU starších sportovců (od 40 let), byť ne výkonnostních, se může již uplatnit nedostatek koenzymu Q10 způsobený i sníženou vlastní produkcí. U nich může docházet při nedostatku koenzymu Q10 k rychlejšímu klesání výkonnosti, k prohlubující se únavě a při nerespektování varovných znamení únavy až k poškození organizmu. Důležité je také vědět, že vyšší nároky na příjem koenzymu Q10 mají také lidé dlouhodobě vystavení stresu ve formě nadměrné psychické, nebo pracovní zátěže. Vystavení organizmu vleklému stresu je pro organizmus velmi zatěžující.

Při nedostatku koenzymu Q10 se příznaky z dlouhodobého stresu kombinují s příznaky z nedostatku koenzymu Q10 a lidé mohou pociťovat ztrátu energie, vyčerpání, nezvládání denních aktivit, poruchy soustředění a paměti, podráždění, podlomenou obranyschopnost, tj. snadné podléhání chorobám.

 

Doplnění koenzymu Q10 zde může pomoci dodat potřebnou energii a urychlit regeneraci organizmu. Při těchto stavech je třeba zamyslet se nad životním tempem, zařadit čas na odpočinek a regeneraci. Při užívání koenzymu Q10 volit 60 mg denně do doby, než dojde ke zlepšení, poté lze dávku snížit.

Koenzym Q10 regeneruje organizmus

Vyšší nároky na příjem koenzymu Q10 jsou také u osob s poškozením jater, chorobami srdce, či vysokým krevním tlakem.Obecně všude tam, kde dochází ke zvýšeným nárokům na činnost organizmu. U mladého zdravého jedince to musí být nároky veliké (výkonnostní sport, stresující řídící funkce, vleklá psychická zátěž), s postupujícím věkem (jak klesá produkční schopnost organizmu) je zapotřebí stále menší zátěže k tomu, aby se objevila potřeba dodávat koenzym Q10 ve formě doplňku stravy.